Pembelian Madu Yaman Online

Tuesday, March 3, 2009

Pengiktirafan madu Yaman sebagai yang terbaik di dunia

MADU YAMAN DIIKTIRAF SEBAGAI MADU TERBAIK DI DUNIA. (Diterjemah dari buku arab - Sejarah hasil bumi Yaman)

Sejak berjuta tahun dahulu, Yaman terkenal kerana madunya yang sangat baik dan berkualiti. ‘Erathostenes’ seorang sejarawan, berkata Yaman adalah satu kawasan yang amat subur dan mempunyai tempat-tempat yang sangat sesuai untuk penghasilan madu kerana terdapat pohon ‘Sidr’ dan ‘Sumur’. Madu yang dianggap paling baik adalah yang dikeluarkan dari bunga ‘Sidr’ (Ziziphus Spina Christi, L.Willd) dan ‘Sumur’ (Acacia Tortillis, Forsk. Hayne).

Penternakan lebah telah berkembang luas di lembah-lembah di Timur Yaman sebelum kedatangan Islam lagi. Buktinya dapat dilihat dari lukisan-lukisan di atas batu yang masih terdapat di kawasan itu. Antara gambar yang dapat dilihat dari lukisan ini ialah sekumpulan lebah sedang berterbangan. Dari gambar ini, dapat diterjemahkan bahawa sejak dahulu lagi, penduduk Yaman telah menternak lebah dan pada ketika itu, madu yang terhasil dinilaikan sebagai suatu yang amat berharga dan oleh kerana itulah mereka melukis gambar-gambar ini.

Al-Hamdani seorang sejarawan arab memberitahu, lereng-lereng gunung Hinwam, satu daerah yang didiami oleh puak Ahnum (Hamdan) adalah antara kawasan bumi Allah yang terkaya dengan lebah dan madu. Seorang penternak sahaja boleh memiliki sehingga lima puluh Jibh (sarang lebah) atau lebih.

Malangnya tidak ada maklumat khusus mengenai madu Yaman yang diberikan oleh Yusuf bin Omar.Catatan sejarah pada zaman Rasul walaupun tidak menyebut lebah telah mencatatkan hari-hari yang terbaik untuk mengumpul pelbagai jenis madu Yaman.

Menurut seorang sejarawan Mesir al-Maqrizi (meninggal pada 1441H) yang juga merupakan seorang pengarang beberapa perjanjian Arab mengenai penternakan lebah, menyatakan bahawa seluruh Yaman merupakan bumi lebah.

Lebah Yaman berbeza dengan lebah dari luar. Lebah Yaman diklasifikasikan sebagai ‘APIS MELLIFERA YEMENITICA’. Lebah-lebah Yaman ini tidak agresif dan mempunyai saiz badan yang lebih kecil berbanding dengan lebah Eropah, ‘APIS MELLIFERA EROPAH’ yang menzahirkan belang-belang kelabu pada bahagian badan. Ciri-ciri lebah Yaman ini menjadikannya sesuai dengan iklim di negara itu sehinggakan dari tinjauan yang dibuat mendapati lebah-lebah Yaman ini tidak terkena penyakit. Teknik-teknik penternakan lebah dan pengeluaran madu di sini sebahagian besarnya masih lagi menggunakan cara tradisional walaupun telah banyak negara-negara pengeluar madu menggunakan cara yang moden. Ini adalah kerana cara moden menyebabkan banyak khasiat-khasiat semulajadi, khasiat-khasiat perubatan dan lain-lain luput dari madu tersebut.

Sekumpulan lebah di Wadi Dau’an ditangkap untuk dikenal pasti dan dipilih ratu-ratu lebah tersebut. Kemudian, setiap seekor dari ratu tersebut akan diletakkan di dalam sebuah kotak kecil yang dibuat khas untuk ratu lebah tersebut. Kotak itu kemudiannya akan dimasukkan ke dalam satu tikar anyaman. Di dalam tikar tersebut terdapat rotan yang dibentuk mengikut bentuk sarang lebah dan ditutup di salah satu penghujungnya. Lebah-lebah pekerja yang lain kemudian akan mengikut ratu masing-masing masuk ke dalam sarang buatan yang tersedia itu.-W.H.Ingrams, ‘Tradistional Bee-Keeping in Wadi Dau’an’, Man 37 (1937), 32.

Pada asasnya, terdapat tiga jenis sarang lebah tradisional iaitu khaliyya (batang kayu yang kosong ditengah), jamak (sarang daripada tanah) dan khalaya (sarang daripada bakul rotan). Sarang-sarang ini ditutup pada setiap penghujungnya. Kemudian lubang dibuat bagi memudahkan lebah-lebah tersebut keluar masuk.

Terdapat dua cara penternakan lebah yang diamalkan di sini. Yang pertama penternakan setempat dan yang kedua ialah penternakan berpidah-randah. Penternakan setempat dilakukan dengan cara sarang-sarang lebah diletakkan samada di atas tanah atau di atas bumbung-bumbung rumah. Manakala penternakan pindah-randah yang banyak terdapat di kawasan timur menggunakn sarang berasaskan kayu. Sarang kayu lebih kuat dan stabil dan digunakan agar lebah tidak terganggu apabila diangkut dari satu lembah ke satu lembah di atas lori kecil. Dahulu unta-unta digunakan sebagai pengangkutan, madu yang terhasil diisi di dalam kulit-kulit kambing dan disimpan di dalam labu. Apabila sarang lebah tersebut telah dipenuhi dengan madu, penternak akan memotong isi sarang itu dengan pisau. Sedikit madu ditinggalkan di dalam sarang bagi memenuhi keperluan lebah pada musim kemarau.

Penternak di daerah Zabid memiliki dua hingga tiga sarang setiap keluarga berbeza dengan penternak-pentenak lebah professional di lembah-lembah selatan Wadi Hadramaut yang mempunyai hingga seratus unit setiap keluarga.

Di Yaman, madu telah digunakan untuk meletakkan satu cap mohor ke atas penyelesaian perbalahan dan cagaran dalam membuat perjanjian-perjanjian antara ahli-ahli kabilah. Memiliki madu yang dihasilkan di tempat sendiri merupakan satu simbol status kerana penduduk Yaman berbangga dengan kualiti madu mereka yang baik. Pada zaman Yaman moden pula, penduduk di sini menghidangkan madu kepada para tetamu yang bertandang ke rumah mereka. Madu juga selalu dihidangkan dalam jamuan-jamuan dan keramaian. Madu dicampur dengan telur dianggap penting untuk kesuburan dan kekuatan fizikal. Oleh kerana itu ia diberikan kepada pengantin-pengantin lelaki dan juga kepada kanak-kanak lelaki yang berkhatan.

Kaedah perubatan tradisi Yaman menyampurkan madu dengan mentega cair untuk diberikan kepada ibu-ibu sebaik sahaja selepas bersalin. Madu juga digunakan secara meluas dalam menghasilkan ubat-ubatan tradisional. Contohnya seperti madu dicampurkan dengan labu pahit kemenyan menjadi penawar mujarab bagi sembelit, madu dicampurkan dengan biji lobak menjadi penguat tenaga batin, madu dicampurkan dengan hiltit (sejenis perekat perubatan Asa Feotida) dapat membantu melancarkan perjalanan haid dan dengan beberapa jenis tumbuhan ia boleh merawat penyakit gila babi.

Rasa madu Yaman berbeza dengan rasa madu yang diimport dari negara lain. Madu Yaman juga dapat dibezakan dan juga dikenal pasti asal daerahnya dari warna dan bau. Darjah kelembapan dan kepekatan ekoran darin peratusan air adalah sangat penting dalam menentukan gred sesuatu jenis madu itu.

MADU LEBAH DAN KEISTIMEWAANNYA

Allah s.w.t. telah menciptakan sekalian makhlukNya dan memudahkan untuk mereka barang apa yang diperlukan oleh mereka untuk meneruskan kehidupan. Di antara ribuan makhluk ini, Allah s.w.t. telah menciptakan sejenis serangga yang dipanggil lebah yang merupakan salah satu tanda kebesaran peniptaan Allah s.w.t. Allah s.w.t. telah berfirman dalam kitab suciNya mengenai lebah pengeluar madu yang mempunyai berbagai-bagai manafaat dan penyembuh bagi keharmonian dan kebahagiaan hidup manusia di dunia yang sementara ini. Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: hendaklah kamu membuat sarangmu di gunung-ganang, di pokok-pokok kayu dan juga di babgunan-bangunan yang didirikan oleh manusia. Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang kamu sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkanNya kepadamu. Dengan itu, akan keluarlah minuman
(madu) yang berlainan warnanya dari dalam badannya yang mengandungi penawar bagi manusia daripada berbagai-bagai jenis penyakit. Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir. (al-Nahl: 68-69)

Di dalam satu riwayat hadis yang dinukilkan oleh Abu Sa’ed al-Khudri r.a., beliau telah berkata, “seorang lelaki telah datang menemui Rasulullah s.a.w. untuk mengadu tentang sakit perut.” Rasulullah s.a.w. telah bersabdakepada beliau, “Berilah dia minum madu.” Lelaki tadi pun memberikan madu untuk diminum oleh saudaranya itu. Kemudian beliau datang lagi untuk bertemu Rasulullah s.a.w. dan berkata, “Aku telah memberikannya minum madu, tetapi perutnya masih sakit.” Rasulullah s.a.w. telah bersabda kepada beliau, “Berikanlah ia minum madu.” Kemudian lelaki itu datang lagi dengan pengaduan bahawa penyakit perut saudaranya itu masih juga belum sembuh. Demikianlah yang dilakukannya sehingga tiga kali. Rasulullah s.a.w. masih menyuruhnya minum madu. Lelaki itu tetap datang juga dengan pengaduan yang serupa. Dengan yang demikian, Rasulullah s.a.w. telah bersabda, “Allah Maha Besar, perut saudaramu telah berdusta.” Riwayat Muslim.

Beberapa orang ulamak telah berkata lelaki itu mempunyai sisa-sisa makanan yang menyebabkan perutnya memulas sakit. Apabila diberikan madu kepadanya, oleh kerana sifat madu itu adalah panas maka ia menyebabkan perut perutnya sakit dan memulas-mulas. Kemudian diberi minum madu lagi, lalu menambah lagi rasa memulas di dalam perut lelaki tersebut. Oleh yang demikian, lelaki arab itu beranggapan bahawa madu itu memudaratkan perut saudaranya sedangkan madu itu memberi kesan baik kepada perut saudaranya itu. Setelah berulang kali diberi minum madu dan selepas setiap kali sakitnya memulas dan apabila segala sisa-sisa makanan yang memudaratkan badan tersebut dihancurkan dan dibuang memalui penyaluran najis, maka barulah pulih perut saudaranya itu dan kembali tenang keadaan dirinya dengan lenyapnya kesakitan dan kepedihan lantaran keberkatan petunjuk Rasulullah s.a.w. dari Tuhannya.

Daripada Aisyah r.a. katanya, “Madu adalah makanan kesukaan Rasulullah s.a.w.”

Ibn Abbas r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. telah bersabda, “Penawar itu terdapat pada tiga perkara. Bekam, meminum madu dan membakar (mencos) diri dengan besi panas (dengan tujuan membunuh kuman) dan aku menegah umatku dari mulakukan pembakaran badan dengan besi panas.” Al-Bukhari.

Telah berkata jumhur ulamak bahawa madu dikeluarkan dari mulut lebah. Diriwayatkan dari Ali r.a. bahawa beliau berkata, “Kehinaan untuk dunia, semulia-mulia pakaian manusia di dalam kehidupan dunia adalah dari air liur sejenis serangga (kain sutera dari ulat sutera) dan semulia-mulia minuman adalah apa yang keluar dari mulut lebah (madu).”

Diriwayatkan oleh Ibnu Majah, al-Hakim daripada Ibnu Mas’ud r.a. sesungguhnya Nabi s.a.w. telah bersabda, “Madu adalah penyembuh bagi penyakit di dalam hati dan hendaklah kamu berubat dengan madu dan al-Quran.”

Diriwayatkan oleh Ibnu Majah daripada Abu Hurairah r.a. sabda Rasulullah s.a.w., “Barang siapa yang makan madu tiga hari dalam setiap bulan, tidak akan tertimpa keatasnya bala yang besar.”

Diriwayatkan daripada ‘Auf bin Malik r.a. bahawa sekiranya beliau sakit, beliau akan berkata bawakan air untukku kerana sesungguhnya Allah s.w.t. berfirman (maksudnya), “Kami menurunkan dari langit air yang berkat.” Kemudian beliau berkata, “Bawakan madu kepadaku (kemudian beliau membaca ayat 68-69 surah al-Nahl) dan bawakanlah kepadaku minyak (zaitun) lantaran ianya adalah dari pokok yang berkat.” Beliau mencampurkan ketiga-tiga jenis bahan itu dan beliau membaca ayat tadi.

Keistimewaan Madu:

1. Sebagai makanan lengkap.
2. Sebagai penyembuh penyakit.
3. Sebagai antiseptik.

Kandungan Madu:

-Vitamin A
-Natrium
-Vitamin E
-Iodin
-Karbon
-Magnesium
-Vitamin C
-Klorin
-Zat Besi
-Magganasee
-Vitamin B lengkap
-Kalium
-Kalsium Sulfur
-Kuprum
-Silica

Khasiat Madu baik untuk:

-Jantung
-Darah
-Kejang Otot
-Antiseptik
-Batuk
-Mata
-Selsema
-Kulit
-Melecur
-Tenaga
-Penghadaman
-Ahli Sukan

Keistimewaan Gula Madu:

1. Gula ringkas: dektros/ mudah hadam
2. Tidak mengganggu selaput usus
3. Mudah/ cepat diserap oleh sel
4. Membekalkan tenaga segera
5. Mudah dikendalikan dan diproses buah pinggang
6. Melawaskan pembuangan air besar
7. Menenangkan mental dan fizikal.

No comments: